Här samlar vi information om de driftstörningar som vi känner till i de stadsnät och leverantörer vi samarbetar med. 

Pågående driftstörningar

 

Planerade driftstörningar

 

Avslutade driftstörningar

2019-10-02 OMFATTANDE STÖRNINGAR - HELA SVERIGE

2019-10-03 02:01
Driftstörning klarskrivs: Störningen är nu åtgärdad och alla tjänster är åter i bruk.

2019-10-02 16:55
Sedan 16:00 bör samtliga tjänster fungera normalt igen. Vi fortsätter att övervaka situationen och tekniker kommer finnas standby under hela kvällen. Ett akut planerat arbete kommer publiceras och utföras senare inatt.

2019-10-02 14:27
Fortsatta störningar till och från, tekniker fortsätter att arbeta på problemet och uppgraderar störningen till att drabba hela Sverige.

2019-10-02 14:10
Problem upplevs fortfarande, vi jobbar med högsta prio för att få tjänsterna stabila igen men våra kunder kan fortfarande uppleva intermittenta avbrott.

2019-10-02 13:58
Kunder i Övre & Nedre Norrland upplevde för en stund sedan ett kort avbrott på samtliga tjänster. Tekniker jobbar på ett planerat arbete i Stockholm samtidigt som ett oplanerat arbete utfördes av en underleverantör på ytterligare en förbindelse som gjorde att under några minuter så upplevde kunder ett avbrott på tjänsterna.

2019-09-24 - 2019-09-25 Driftstörning Mittnät (Karlstad, Hammarö, Arvika, Åmål, Munkfors, Forshaga och Vansbro)

25/9

Kl. 11:40 - felet är nu löst, agera såhär om du fortfarande har problem: Stadsnätets utrustning fungerar nu som den ska igen. Som kund kan du dock fortfarande uppleva störningar, om så är fallet är det viktigt att du följer dessa steg i turordning:

  1. Koppla ur alla anslutna apparater från din mediabox (d.v.s. router, tv-box, etc.)

  2. Koppla ur strömsladden från strömuttaget i mediaboxen, men låt andra änden av strömsladden, d.v.s. nätadaptern, sitta kvar i vägguttaget. Adaptern kan i vissa fall ta skada om spänningen slås från och till.

  3. Slå från strömmen på liknande sätt till dina andra apparater (router, tv-box, etc.)

  4. När ca en minut gått börjar du med att koppla in strömsladden till mediaboxen igen. Vänta sedan en liten stund så att mediaboxen startar upp sig ordentligt.

  5. Koppla in strömmen till övriga apparater och anslut dem i mediaboxen igen.

  6. Om inte dina tjänster kommer igång inom några minuter ska du felanmäla till din tjänsteleverantör. De ska då samla in de uppgifter de behöver av dig, för att i sådana fall skicka vidare ärendet till oss. Genom att göra på det viset kommer alla ärenden in på rätt sätt - och vi kan enklare hitta och lösa eventuella fel.

Uppdatering 09:30 Fortsatta problem i Mittnät. Flertalet kunder har fortfarande inte fått igång sina tjänster. Felökning pågår.

24/9 - Driftstörning hela Sverige

Uppdatering: 18:00 Ny prognos. De allra flesta kunderna kommer med största sannolikhet ha sina tjänster tilbaka under kvällen. Vi ser hur fler och fler börjar fungera som de ska igen.

Uppdatering 13:00 Arbetet fortsätter men ännu finns ingen klar prognos när felet kan vara avhjälpt hos Mittnät.

Uppdatering 10:30. Fortfarande problem hos Mittnät. De lägger alla sina resurser för att lösa problemen. Ingen klartid just nu men information kommer löpande.

Uppdatering 09:30. Mittnät har fortsatta problem och har förlängt den estimerade klartiden till 10:30. Felet beror på ett oväntat fel i Mittnäts stödsystem vilket gör att trafiken i nätet inte går upp som planerat.

Under natten har stadsnäten genomfört ett servicearbete som dragit ut på tiden vilket påverkar alla leverantörer i nätten. Tekniker jobbar för fullt på problemet.

Beräknad klartid: 09:30

2019-09-09 Hela Sverige

2019-09-10 01:31
Driftstörning klarskrivs: Akut Planerad - 2019-09-10 01:31. Bredband Pro, Bredband via fiber, Bredbandstelefoni & Bredband Pro Plus för Hela Sverige. Störningen är nu åtgärdad och alla tjänster är åter i bruk.

Vår underleverantör utför ett akut planerat underhållsarbete gällande bredband via fiber & Bredbandstelefoni i Hela Sverige. Arbetet kommer att genomföras med start 2019-09-10 00:00 och beräknad sluttid 2019-09-10 03:00. Kunder kan uppleva störningar på sina tjänster under arbetets gång.

2019-09-09 08:35
Åtgärder för att kringgå den strulande utrustningen har gjorts och allt bör fungera normalt igen men vi håller koll på situationen och jobbar vidare på en permanent lösning.
2019-09-09 00:35
Vi har för närvarande en intermittent driftstörning på bredbandstjänster i Hela Sverige. Tekniker jobbar på problemet men vi har ingen beräknad klartid just nu. Kunder kan uppleva kapacitets och accessproblem.

2019-08-13 09:10
Borlänge

Avgrävd fiber vilket innebär tjänstebortfall för våra kunder.
Okänd klartid. Vi uppdaterar löpande.

Driftstörning 2019-07-15
En av våra underleverantörer har tappat sin kapacitet på grund av en avgrävd fiber.
Klarrapporterades 2019-07-16 06:00.

Driftstörning 2019-05-30
Klarskriven: 20:36 
Samtliga av våra drabbade områden och tjänster är nu återställda till normal drift, vi är dock inte helt säkra på att fiberjobbet är helt färdigt så det kan fortfarande uppstå problem och den sekundära lösningen finns kvar vid behov. Vi ber om ursäkt för eventuellt strul störningen orsakat. 
Uppdatering: 16:08 
Samtliga internettjänster är nu uppe på en temporär, sekundär förbindelse i väntan på att fiberbrottet ska bli åtgärdat. 
Vi uppdaterar så fort vi hör något gällande fiberbrottet. Tekniker hos underleverantör jobbar hårt med att lösa det problemet. 
Uppdatering: 12:41 
Det har uppstått problem med reparationen och arbete har nu börjats för att etablera en alternativ fiberväg för att lösa problemet. Vi återkommer med uppdateringar löpande så fort vi har mer information 
Uppdatering: 10:17 
Klartiden från fiberleverantören har passerat men vi har tyvärr ingen ytterligare information att dela med oss av. Felavhjälpning pågår för fullt men vi törs inte lova någon klartid just nu. 
Uppdatering: 07:14 
Orsaken till problemet är ett större fiberbrott. Tekniker har jobbat på reparationer sedan inatt och det fortgår tills dess att problemet är löst. Ny beräknad klartid är nu 2019-05-30 10:00. 
Vi har för närvarande en driftstörning gällande Bredband i Jönköping med omnejd. Tekniker jobbar på problemet, beräknad klartid 2019-05-30 02:00

2019-05-01
- Uppdatering 19.20 Tekniker är klara med svetsning av fiber och trafiken är återställd till normalläge. Driftstörningen klarskrivs.
- Uppdatering 13:50 Felet är lokaliserat och beror på en fiber som är av på grund av sabotage. Beräknad klartid 22.00 men vissa tjänster kan vara i drift innan dess.
- Uppdatering 11.45 Beräknad klartid 15.00
- Uppdatering 09:45 Problemen omfattar förutom Hammarö även Karlstad, Arvika, Åmål, Forshaga, Åmål och Munkfors.
- 08.00 Våra kunder på Hammarö är för närvarande drabbade av en driftstörning. Tekniker arbetar med felsökning.

2019-04-25
Driftstörning Falun / Borlänge

Vi har just nu en driftstörning som drabbar våra kunder i Falun och Borlänge. Felsökning pågår.
Uppdaterad information: Det rör sig om ett fiberbrott i Borlänge, åtgärd pågår och beräknad klartid är 18:00 men vi reserverar oss för att den kan komma att förlängas.
Beräknad klartid 2019-04-25 18:00. 
Driftstörning klarskrivs: 2019-04-25 17:04. Trafiken är nu åter igång. Förbindelserna har varit uppe i ca 60 minuter, vi väljer att klarskriva störningen. 

2019-02-01 Riksomfattande driftstörning i IP-Onlys nät.